De enige manier om deel te nemen aan autoracen zonder je huis daarvoor uit te hoeven, is achter de eigen computer of achter de spelcomputer. Videogames van deze aard zijn eigenlijk sinds vrijwel het begin van videogames al populair geweest. Deze populariteit is dan ook niet aan het dalen.
De eerste racegame werd uitgevonden door SEGA en heette Grand Prix. Dit spel werd weergegeven vanuit de ogen van de virtuele coureur en werd gespeeld met een ‘gaspedaal’ en een ‘stuur’, waarmee het spel in de goede richting zou worden gestuurd. Dit spel, gemaakt in 1969, was de start van een heel arsenaal aan racegames die in de komende jaren uit zouden gaan komen en de ervaring van de racegames voor videogamers steeds maar weer zou gaan bevorderen.
Op dit moment bestaan er een aantal subgenres in de wereld van het virtuele racen. Zo zijn er ‘arcade race games’, die binnen de arcades worden gespeeld. Denk aan de grote speelhallen vol met spelcomputers. Denk dan aan de nagemaakte autostoel met het stuur en de gaspedalen er aan vast. Deze spellen richten zich vooral op de ervaring van de speler en proberen de spellen zo realistisch mogelijk te laten lijken. Zo moeten ze bijvoorbeeld goed letten op het remmen als ze een scherpe bocht willen maken.
Race simulaties zorgen echter voor een nog meer realistisch replica van de realiteit. Zo zijn deze spellen op vele manieren ook bedoelt voor de echte ervaren coureurs die precies weten hoe een auto werkt. Vaak worden er voor de simulaties dan ook bestaande auto’s digitaal nagemaakt. Waar bij de arcade games de controllers voor het merendeel gelijk zijn aan die van een auto, doen de race simulaties daar nog een schepje bovenop. Ze zijn namelijk bedoeld om de werkelijkheid na te bootsen.
Ten slotte kun je nog denken aan de kart games. Deze spellen zijn vooral bedoeld voor vermaak en bestaan meestal uit racebanen met daarop veel obstakels. Deze zijn het minst gebaseerd op de realiteit. Meestal zijn de kart spellen de spellen waar je bekende cartoons en personages in terug kan vinden. Denk bijvoorbeeld aan het wereldberoemde Mario Kart.